Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Ter Gessel II: Betaalbaar wonen? Graag, maar ...
Betaalbaar wonen in eigen streek
Er is een grote nood aan projecten rond betaalbaar wonen in onze streek. Vandaar dat wij de afgelopen jaren herhaaldelijk gevraagd hebben naar de status van het Ter Gessel II project. Steeds met een ontwijkend antwoord, maar kijk: plots kwam dit dan toch - via een toewijzingsreglement - op de agenda van de GR in juni, enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen. In dit project zal Interleuven op vraag van de gemeente dit binnengebied in Meerbeek verder ontwikkelen met het oog op het bieden van een betaalbare woning aan personen uit de gemeente.
Onder druk van de N-VA fractie werden de toewijzingsvoorwaarden zodanig verstrengd dat in eerste instantie enkel kandidaten met een echte, langdurige band met Meerbeek en/of Kortenberg in aanmerking komen. Bovendien werd een N-VA amendement goedgekeurd met vraag aan Interleuven om bijkomende (Vlabinvest) voorwaarden met betrekking tot socio-culturele link met onze gemeente op te nemen in het reglement. Want een dergelijk project hoort eerst en vooral een oplossing te bieden voor jonge gezinnen uit eigen dorp, en daar moeten we een duidelijk punt van blijven maken.
Nog veel vraagtekens te plaatsen bij dit project
Het project zoals nu voorgesteld tijdens een invoavond op 16 juli wijkt af van de initiële invulling van Ter Gessel. Er worden oa. met aanleg van verschillende wadi's ingrepen voorzien om de waterhuishouding te regelen, maar men kan zich afvragen of die voldoende de actuele situatie van dit overstromingsgevoelig gebied reflecteren. Buurtbewoners spreken alvast een aantal vaststellingen van het studiebureau tegen. Op zijn minst lijkt een betere en sterkere argumentatie noodzakelijk om een antwoord te kunnen bieden aan de terechte bezorgdheden uit de buurt.
Daarnaast is er het mobiliteitsvraagstuk: oorspronkelijk was het de bedoeling om de zone via drie punten te ontsluiten (2 aan Alfons De Wit, en 1 aan Dorpsstraat). In het nieuwe plan wordt dit gewijzigd en verloopt al het autoverkeer van fase 1 en 2 via slechts één enkel punt op de Alfons De Witstraat. Niet alleen blijken de huidige straten hier niet op gedimensioneerd te zijn, wordt de piekbelasting merkelijk onderschat, maar bovendien druist dit in tegen de voorstellen die aan de bewoners/kopers van fase 1 werden voorgelegd. Zodat die zich afvragen of ze geen kat in een zak gekocht hebben.
Tenslotte is er ook het eigenlijke ontwerp, waar - opnieuw - vanuit een mooi theoretisch concept uitgegaan wordt van een - opgelegde ? - modal shift waarbij men auto's weert uit fase 2. Zo verschuift niet alleen de overlast naar fase 1 maar wordt het ganse project ook heel wat minder aantrekkelijk gemaakt voor geïnteresseerde Meerbekenaren/Kortenbergenaren. Wat echt niet de bedoeling kan zijn...
Noot: op geen enkele van deze punten of vragen van bezorgde burgers kwam tijdens het info-moment een reactie van het gemeentebestuur.
Wat nu?
Het project zit in fase van aanvraag van omgevingsvergunning. Eventuele bezwaren kunnen ingediend worden tot begin augustus, waarna het college van burgemeester en schepenen zich hierover moeten buigen en al dan niet de aanvraag al goedkeuren of afkeuren.