Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaams toekomstperspectief voor de luchthaven van Zaventem
Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) keurde vandaag de nieuwe omgevingsvergunning goed voor de uitbating door Brussels Airport Company (BAC) van de luchthaven van Zaventem. Hiermee wordt een duurzame toekomst verzekerd voor de luchthaven waarbij een moeilijk maar noodzakelijk evenwicht gevonden wordt tussen het economisch belang en de leefbaarheid in de nabije omgeving. N-VA Vlaams Brabant juicht deze beslissing toe en ziet hierin een bevestiging dat enkel Vlaanderen een echte toekomst voor de luchthaven kan garanderen.
De luchthaven van Zaventem zorgt voor een directe en indirecte tewerkstelling van meer dan 64.000 mensen uit onze regio. Het is na de haven van Antwerpen de 2de grootste economische pool in Vlaanderen. En draagt volgens een recente studie van de Universiteit van Antwerpen bij voor 2% van het BBP, met een economische meerwaarde van meer dan 5 miljard EUR.
De door minister Demir goedgekeurde omgevingsvergunning zorgt ervoor dat de economische activiteit gevrijwaard kan worden en dat er zelfs nog groeipotentieel is, maar bevat ook voorwaarden waardoor de toekomstige overlast zowel op de grond als in de lucht wordt gemitigeerd zodat leefbaarheid en duurzame groei hand in hand kunnen gaan. Zo komt er een ambitieuze vermindering van het aantal ernstig slaapverstoorden in de nacht en worden de meest lawaaiige vliegtuigen geweerd tussen 23:00 en 07:00. Tegelijk blijft economische groei mogelijk. Demir geeft de luchthaven echter ook uitzicht op verdere groei, op een slimme en moderne manier.
Een duurzame toekomst en ontwikkeling van Zaventem vereist echter ook een verbeterde ontsluiting van de luchthaven. N-VA Vlaams-Brabant ondersteunt de verdere uitbouw van haar connectiviteit met onder andere de bouw van de luchthaventram en de ombouw van de Ring rond Brussel tot een beter functionerende verkeersader, met vlotter en veiliger verkeer.
Daarnaast pleit N-VA ook voor het aansluiten van het hogesnelheidstreinstation, waar de luchthaven reeds over beschikt, op het hogesnelheidsnetwerk. Dit heeft niet enkel een directe impact op mobiliteit, maar zorgt ook voor ecologische winst vermits hierdoor de kleine afstandsvluchten kunnen afgebouwd worden.
N-VA komt al vele jaren op voor het belang van de luchtvaartgemeenschap. Het lot van duizenden gezinnen uit onze regio is rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden met dat van de luchthaven. Met deze beslissing kan de luchthaven duurzaam blijven groeien, zonder dat evenwel de leefbaarheid van de regio gehypothekeerd wordt. Zo verzekeren we een belangrijke pijler van de Vlaams-Brabantse welvaart voor de toekomstige generaties.
Vlaanderen onderstreept hiermee nogmaals het belang van de luchthaven en biedt een echt toekomstperspectief. Dit in tegenstelling tot de stilstand of zelfs blokkering die vanuit Vivaldi wordt georganiseerd. Want alle obstakels voor een duurzame uitbating zijn nog niet uit de weg geruimd. Zo blijft N-VA aandringen op een rechtszeker kader waarbij de lasten billijk gespreid worden tussen de Vlaamse Rand en Brussel, dit tegen de activistische agenda’s van Franstaligen en andere Brusselse ecologisten in. Onder andere een federale vliegwet is hierbij een noodzakelijke volgende stap.